Tandbehandling på Jerslev Dyreklinik​

Mange bliver overraskede over at deres dyr har løse tænder eller tandkødsbetændelse fordi dyrene ikke altid viser tydeligt, at de har tandsmerter.

Men der er ingen tvivl om, at dårlig mundhygiejne er til gene for dyrene,

for ejerne fortæller os ofte at dyret er blevet gladere og mere livlig efter en tandbehandling.

Hvornår er undersøgelse og tandrens nødvendig?

• Når tandkødet er rødt.
  • Når du kan se belægninger på én eller flere tænder.
  • Hvis dyret har tabt nogle tænder.
  • Hvis dyret lugter ud af munden eller savler.
  • Hvis dyret ikke spiser sit foder som det plejer eller ikke vil bide i tyggeben/legetøj længere.
  • Hvis dyret viser tegn på smerte ved munden eller klør sig omkring munden.

Hvorfor har nogle hunde og katte dårlig mundhygiejne?

​Dyrene bruger ikke tænderne nok når de æder og mange lever for "sødt", derudover har flere racer en tandstilling der bevirker, at tænderne ikke bruges optimalt.

Paradentose er meget udbredt hos hunde og tandkødsbetændelse og sygdommen FORL (en resorptiv tandlidelse) er meget almindelig hos katte.

Ud over at give smerte og gener øger en dårlig mundhygiejne også dyrets risiko for betændelse i hjerte og nyrer.

I forbindelse med det årlige sundhedseftersyn kontrollerer vi altid dyrets tænder og gør dig opmærksom på hvis vi kan se at dyret har et problem.

Mange ejere bliver overraskede over at dyret har en løs tand eller tandkødsbetændelse fordi dyrene ikke altid viser at de har tandsmerter. Men når vi har behandlet dyret får vi ofte tilbagemelding om at dyret er blevet gladere og mere livlig, så der er ingen tvivl om at dårlig mundhygiejne er til gene for dyrene.

​På Jerslev Dyreklinik inkluderer tandrens af hund eller kat følgende:

• Grundig undersøgelse af dyret inden narkose.
  • Narkose tilpasset den enkelte patient med overvågning under og efter indgrebet.
  • Det er en dyrlæge der udfører undersøgelse, tandrens og tandbehandlinger.
  • Der foretages en grundig undersøgelse af mundhulen.
  • Grundig tandrensning hvor der foretages ultralydsrens af tænder og currettering under tandkødsranden.
  • Skylning af tandkødslommer og polering.
  • Udlevering af journalkort over fund og behandling.
  • Rådgivning om forebyggelse og eventuel støttebehandling.

Hos nogle dyr er tand- og tandkødssygdommene så fremskredne at tænderne sidder løse og giver dyret smerter.

Mange dyr med megen tandsten har rigtig dårlige tænder indenunder tandstensbelægningen.

Hos disse dyr er fjernelse af tænderne den eneste løsning.

Mange af tandlidelserne kan være skjulte og kan kun ses på røntgen. Røntgen kan også bruges til at finde ud af hvilke tænder der er i risikozonen så man kan forebygge en tandekstraktion.

På Jerslev Dyreklinik har vi specielt udstyr til røntgenoptagelser af tænder.

Tandekstraktion

• ​Hvis en tand er dårlig opereres den ud.
  • Nogle gange sidder tænderne så løse at de kan tages ud uden operation.
  • Men flere af hundens og kattens kindtænder har flere rødder hvilket kræver at tanden spaltes før den kan fjernes.

Fjernelse af en kindtand hos hund eller kat kan derfor være en større operation:

Først skal tænderne renses så munden er så ren som mulig til operationen. Herefter lokalbedøves tandrødderne og der laves en tandkødsdlap der skal bruges til at lukke hullet efter operationen.

Noget af knoglen bortfræses så rødderne kan ses tydeligt. Herefter spaltes tanden så rødderne kan tages ud en efter en.

Rødderne løsnes forsigtigt en af gangen. Hvis der opstår komplikationer fordi en rod er dårlig og knækker tages røntgenbillede efter operationen så dyrlægen kan være sikker på at det hele er fjernet.

Når rødderne er fjernet slibes knoglen så der ikke er nogle skarpe hjørner. Eventuelle blødninger kontrolleres og tandkødsflappen syes på plads igen. Tandkødsflappen sikrer en hurtig opheling af knoglen og nedsætter risiko for smerte i kæben.

Efter operationen gives dyret smertestillende i nogle dage og må ikke tygge på noget hårdt før der er gået 5 dage så tandkødsflappen kan få lov at hele.

Efter 2-3 uger efter operationen kommer hunden til kontrol så vi kan sikre os at helingen er gået godt.

Der er mange ejere der fortæller os at de har fået et helt andet og gladere dyr efter operationen. Vi tager det som et tegn på at dyrene faktisk har ondt når de har dårlige tænder, fuldstændig ligesom vi mennesker har det hvis vi har tandproblemer.