Min hund klør sig

Kløe opstår når der er noget der påvirker hudens immunforsvar, f.eks et loppebid. Huden reagerer ved at frigive kløefremmende stoffer hvilket får hunden til at være opmærksom på området og slikke, bide eller kradse i området. Nogle hunde gnider det kløende område op af f.eks møbler og tæpper. Hvis hovedet/ørerne klør ryster hunden ofte på hovedet.

Når hunden klør sig ødelægges huden yderligere i området og der er risiko for infektioner med svampe og/eller bakterier hvilket får hunden til at klø sig mere og så er der startet en ond cirkel af kløe.

Hvad gør jeg hvis min hund klør sig?

Hvis du kan se at din hund klør sig eller bider sig et sted på kroppen skal du:

1. ​Undersøge området. Der kan være en lille rift eller et insektbid og så vil kløen hurtigt aftage hvis du sørger for at hunden ikke bliver ved med at interessere sig for området.
  2. ​Du kan rense området med Klorhexidin 0,05% og evt. smøre lidt lokalbedøvende salve på området. Hvis hunden ikke stopper inden for kort tid skal du kontakte dyrlægen. Hudsår kan hurtigt udvikle sig hvis hunden bliver ved at slikke/bide/kradse i området.
  3. ​Du kan vaske hunden i en god plejeshampoo, det mindsker kløen som kan opstå hvis hunden f.eks har haft maven for tæt på nogle brændenælder eller har badet i noget beskidt vand.

Hvis kløen er omkring et øre kan du:

1. Rense øret med en neutral ørerens (købes hos dyrlægen).
Du skal kontakte dyrlægen hvis øret er rødt, varmt, ømt og/eller hvis der kommer store mængder mørkt ørevoks op når du renser, det er ofte tegn på ubalance i øret som kan skyldes en infektion.

​Lopper

Læs vores folder om Lopper her. ​

Har min hund allergi?

Diagnosen allergi stilles ved at dyrlægen kigger på hundens symptomer, dens reaktion på behandling og udelukker andre sygdomme. Diagnosen kan IKKE stilles på blod- eller hudprøver.

Typiske symptomer på allergi vil være vedvarende kløe i ører, poter, lyske og ved halerod på en yngre hund. Kløen kan give sekundære infektioner med svampe eller bakterier. Kløen skal respondere på binyrebarkhormon og komme igen når medicinen nedtrappes.

Hvad kan vi tilbyde dig på Jerslev Dyreklinik og Brønderslev Dyreklinik?

Vores dyrlæge Marianne Birch Jakobsen har mange års efteruddannelse i hudsygdomme.

Vi kan derfor tilbyde alle former for undersøgelser og behandlinger af din hund med hudproblemer:

• ​Udtagning af hud og svaber prøver til farvning og undersøgelse på klinikken
  • ​Udtagning af hudbiopsier til indsendelse til histopatologisk undersøgelse
  • ​Resistensundersøgelser
  • ​Ørebehandling med oprens og depotmedicinering i narkose
  • ​Blodprøveudtagning til undersøgelse for f.eks hormonelle sygdomme og IgE målinger
  • ​Allergivaccinationer (hyposensibilisering) både som oral og injektion
  • ​Depotbehandling med kløestillende medicin